Härliga fanfarer till Konsuln i hans himmel

Minneskonsert

”I Barockens Tecken”
Till minne av Göran Fredriks födelsedag och alla de som byggt
Sandviken
Sandvikens kyrka
Sandvikens symfoniorkester
Violinsolist: Lisa Rydberg
Talare: Stefan Harg
Dirigent: Åsa Lundqvist
Vivaldi: Konsert för stråkorkester g-moll
Bach: Gavotte ou la Musette & Bourré ur Partita E-dur för soloviolin
Vivaldi: Konsert för violin och stråkorkester e-moll Händel: Svit ur Watermusic

I årets konsert till Sandviks grundares konsul Göran Fredrik Göransson minne bjuds barockmusik, och utmärkt sådan. Roligt, det är inte så ofta. Sandvikens symfoniorkester spelar, Annika Fält (pianolärare vid Sandvikens Kulturskola)spelar (elektronisk) cembalo, solist är riksspelmannen Lisa Rydberg. Först en konsert av Vivaldi, två svängiga och uttrycksfulla satser kring en värdigt skridande. Akustiken i kyrkan passar denna musik mycket bra, skapar en känsla av äkthet. Så bjuder Lisa, som 2007 gav ut skivan Bach på svenska, på just det. Känsligt, levande och stämningsfullt violinspel, krusat och med fotstamp därtill. Musiken slingrar sig som en blomstergirlang och fyller rummet, ända upp till valven. Faktiskt finns mycket folkmusikkänsla i barockmusik, som ju ofta bygger på just folkliga danser, förfinade till konstmusik. Mer Vivaldi, med Lisa som solist. Vackert i den raska första satsen, långsamt och med fin sprödhet i den andra, som ett musikaliskt Vanitasmotiv. Sist snabb glädje, ja sommarvärme, med härligt eftertryck. Årets högtidstalare är Stefan Harg, bördig från Åshammar, numera soloklarinettist i London Symphony Orchestra, tillika vid Drottningsholms slottsteater. Han berättar, länge och väl, om sin väg till musiken, om uppväxten i en bygd han beskriver som trygg. Om musiklärare som Lisa Westerberg, Yngve Karlsson (snickare i Ovansjö), Lennart Skoglund vid kommunala musikskolan i Sandviken. Om studier vid Kungliga musikhögskolan, om spel i Orkesterföreningen i Sandviken, en bra skola, musiklivet i Sandviken blomstrade. Fler lärare nämns, många namn blir det. Den enda som inte nämns är dagens jubilar, men det är rätt skönt, tror det är första gången det inte talas om Göranssons. Däremot berättar Stefan med värme om klarinettisten Kjell Inge Stevenson, som gick bort förra året, hur han invigde Stefan i den moderna musiken. I Gävle 2013 uruppförs för övrigt ett verk Stefan beställt av Marie Samuelsson. Vi måste spela dagens musik, den ska inte hamna i byrålådan. Klarinettspelandets vedermödor, med rörblad och munstycken, får vi höra om, och sökandet efter urklangen, den som alla bär inom sig. Han pratar också om hur konstmusiken ska nå ny, yngre publik. Vi ska inte popularisera oss, men spela den musik vi brinner för. Några ord på vägen får vi: Våga vara dig själv. Hoppas och tro, men hoppas aldrig mer än du övat! å talar en man som älskar att öva! Efter detta hör vi en svit i 13 satser ur Händels Watermusic. Kul att få höra live, vet inte om jag gjort det tidigare. Äkta barockskevt låter det, med nasalt träblås och livliga stråkar. Inledande violinsolo av Gävlesymfonikernas Anne Nilsson, fint klarinettsolo av Jan Erik Hedlund, flöjt och cembalo i duo, härliga fanfarer till Konsuln i hans himmel.

PS. Stefan Harg med ensemble kan vi närmast höra i Lyran i Storvik 19 februari. Då blir det musik av Crusell, på historiska instrument.

Camilla Dal